سونوگرافی واژینال چیست؟

خانه»اخبار و مقالات»سونوگرافی واژینال چیست؟
سونوگرافی واژینال

سونوگرافی واژینال چیست؟

در سونوگرافی از موج‌‎های فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر از ارگان‌های داخلی بدن استفاده می‌شود. تست‌های تصویربرداری می‌توانند ناهنجاری‌ها را مشخص و به پزشکان در تشخیص کمک کنند.
سونوگرافی واژینال ، نوعی از سونوگرافی لگن است. پزشک با فرو بردن پروب در واژن بیمار، اندام‌‎های تولید مثل زنانه شامل رحم، لوله‌‎های فالوپ، تخمدان‌ها، گردن رحم و مهبل را بررسی می‌کند.
برخلاف سونوگرافی رایج شکم و لگن که پروب دستگاه روی بدن قرار می‌گیرد، در این نوع تصویربرداری پزشک و یا اپراتور، پروب دستگاه را حدود 5 الی 8 سانتی‌متر وارد کانال واژن می‌کند. کل پروسه تصویربرداری واژینال بین 15 الی 30 دقیقه طول می‌کشد.
توجه: این نوع سونوگرافی می‌تواند به عنوان سونوگرافی استاندارد شکمی و یا به جای آن، مورد استفاده قرار گیرد. در این روش فرکانس پروب بین 5 الی 7.5 هرتز است و رزولوشن تصاویر بالاتر است.

چه زمانی سونوگرافی از داخل واژن ضروری است؟

آزمون‌های آنورمال لگن یا شکم
خونریزی واژینال بدون دلیل مشخص
درد لگن
حاملگی خارج رحم
ناباروری
بررسی کیست‌ها یا فیبروئیدهای رحم
تایید جاگذاری صحیح IUD

پزشک در چه مواردی سونوگرافی واژینال در حین بارداری را توصیه می‌کند؟

کنترل ضربان جنین
مشاهده تغییرات دهانه رحم که منجر به ایجاد مشکلاتی مانند سقط جنین یا زایمان زودرس شده است
بررسی جفت در ناهنجاری‌ها
پیدا کردن منبع خون‌ریزی‌های غیر طبیعی
تشخیص احتمال سقط جنین
تایید حاملگی زودرس
توجه: با استفاده از این روش سونوگرافی، می‌توان به بارداری‌‎های دو قلویی و یا چند قلویی به آسانی پی برد.

آمادگی‌های لازم قبل از این اقدام چیست؟

زمانی که بیمار روی تخت معاینه قرار گرفت، باید لباس‌های خود را از کمر به پایین درآورد. پر یا خالی بودن مثانه به دستورالعمل پزشک و علت انجام سونوگرافی واژینال بستگی دارد. اما اغلب این تست با مثانه خالی انجام می‌گیرد.
توجه: اگر در دوره قاعدگی و یا لکه بینی به سر می‌برید و از تامپون جهت جلوگیری از خونریزی استفاده می‌کنید، قبل از انجام سونوگرافی باید حتما تامپون خود را خارج کنید.

مراحل انجام سونوگرافی واژن چگونه؟

ابتدا پزشک روکشی از جنس لاتکس همانند کاندوم را بر روی پروب سونوگرافی قرار می‌دهد. در مرحله بعد، با پروبی که به ژل سونوگرافی آغشته شده، درون واژن بیمار را معاینه می‌کند.
توجه : اگر به هرگونه ماده لاتکس حساسسیت دارید حتما قبل از انجام سونوگرافی به پزشک و یا اپراتور خود اطلاع دهید تا در صورت نیاز از پروب بدون لاتکس برای تصویربرداری شما استفاده کنند.

حین تصویربرداری، ممکن است مقداری احساس درد داشته باشید که با بیرون آوردن پروب به پایان می‌‎رسد. میزان این درد با درد ناشی از انجام تست پاپ اسمیر برابری می‌کند. اما اگر بعد از پایان سونوگرافی به پایان نرسید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

سونوگرافی واژینال SIS چیست؟

پزشک ممکن است تصمیم بگیرد سونوگرافی را با تزریق نرمال سالین انجام دهد. در این نوع از سونوگرافی واژینال که به مدل (Salin Infusion Sonography (SIS معروف است، قبل از ورود پروب، آب نمک استریل به واژن تزریق می‌شود. آب نمک استریل، مقداری رحم را باز می‌کند. در نتیجه جزئیات بیشتری از داخل رحم نسبت به سونوگرافی معمولی مشخص می‌شود که به شناسایی هرگونه اختلال داخل رحمی کمک می‌کند.
نکته حایز اهمیت در اینجاست که سونوگرافی واژینال SIS در زمان بارداری امکان پذیر نیست.

آیا سونوگرافی واژینال خطراتی در پی دارد؟

هیچ عامل خطر شناخته شده‌ای در ارتباط با سونوگرافی ترانس واژینال وجود ندارد. همچنین انجام این نوع سونوگرافی در زنان باردار، هم برای مادر و هم برای جنین کاملا ایمن است؛ زیرا در این روش هیچ تشعشعی در تکنیک تصویربرداری به کار نمی‌رود.

نتایج این سونوگرافی بیانگر چه اطلاعاتی هستند؟

سونوگرافی واژینال برای کمک به تشخیص شرایط مختلفی از قبیل موارد زیر کمک کننده می‌‎باشد:
سرطان اندام‌های تولید مثل
حاملگی‌های معمولی، چند قلویی و خارج رحمی
انواع کیست‌ها
فیبروئیدها
عفونت لگن
سقط جنین

چه زمانی می‌توان پاسخ سونوگرافی واژینال را دریافت کرد؟

هم‌زمان با انجام سونوگرافی، نتایج روی مانیتور نشان داده می‌شوند و در صورت حضور پزشک متخصص، او در مورد نتایج با شما صحبت می‌کند.
اگر پزشک متخصص حضور نداشته باشد، اپراتور حق ندارد در مورد نتایج با شما صحبت کند. پس از پردازش تصویر توسط پزشک متخصص، معمولا نتیجه یک یا دو روز بعد آماده تحویل است.

منتشرشده در: 21 شهریور 1393دسته بندی ها: اخبار و مقالات